Oportunitățile secolului XXI

Dacă luăm ca punct de reper temporal anul 1990, socolul XX, ca punct de plecare în „schimbarea la față” a României socoteala ne spune că au trecut 33 de ani de felurite transformări peste noi. La fel și peste antreprenorii, companiile și brandurile – nu multe, dar nici puține – care s-au dezvoltat începând cu anii 1990. O bună parte din companii și branduri au adoptat în acei ani identități vizuale în acord cu acele timpuri, cu moda sau limbajul vizual de atunci, unele chiar și în conformitate cu anumite prejudecăți sau lipsă de informație. Ceea ce s-a întâmplat în acest domeniu este absolut firesc. Oamenii, brandurile sau companiile se nasc și se dezvoltă în acord cu timpurile. Puțini suntem aceia care suntem realmente vizionari, în avans față de timpurile pe care le trăim.

Și atunci, ca și acum de altfel, au fost oportunități imense pentru antreprenori, date de faptul că începeau să opereze într-o piață literalmente goală și flămândă de nou. De aceea s-au dezvoltat produse, servicii ți branduri care, în bună parte, s-au menținut până astăzi. Astăzi, cand oportunitățile sunt de altă natură, date de potențialul internaționalizării sau globalizării, de inteligența artificială, de „șlefuirea” măcar în parte a serviciilor publice, automatizare, delocalizare, abundența informației, șamd. Totuși, câte ceva a mai rămas în urmă, lăsat cu bună știință, sau de dragul nostalgiei începuturilor, sau dintr-o întelegere greșită a nevoii de consistență a brandurilor. Și mă refer, desigur, la acele identități vizuale și de brand ale unor produse și servicii deopotrivă care au rămas neclintite, nemișcate, neșlefuite, nemodernizate, neacordate cu timpurile și schimbările intervenite.

Nici gând să fac vreo acuzație sau morală. Este de înțeles și perfect legitim ceea ce s-a întâmplat în toți acești ani în marketing, branding și design. Chiar dacă lucrurile au evoluat cu sincope uneori, în realitate au evoluat, altfel nu discutam aici de companii, produse, servicii sau branduri care rezistă de 20-30 de ani în această piață tumultoasă.

Cred însă că a venit timpul schimbării, modernizării, aducerii în ton cu timpurile, o oportunitate pe care antreprenorii, unii dintre ei, am observat că deja o sesizează. Destul de timid deocamdată, însă trendul este în creștere. De ce spun asta? Am dedus din cererile de proiecte adresate agenției noastre, din discuțiile purtate cu antreprenorii sau managerii, discuții care au relevat nevoia de adaptare la noile realități, tendințe, mode, grupuri-țintă de consumatori, etc. Pe scurt, au sesizat nevoia de a fi în ton cu timpurile, de a rămâne relevanți.

Deocamdată, cel puțin la nivelul percepției mele, abordările încă sunt timide sau temătoare. Frica de schimbare este firească, iar întrebările și potențialele probleme rezultate de aici trebuie adresate pe cât posibil înainte de a opera schimbări. Deciziile ad-hoc n-au fost bune niciodată pentru nimeni.

Ca o concluzie, răspund aici uneia întrebării cel mai des adresate nouă de către antreprenori sau manageri: da! Întrebarea era: oare acum este bun momentul să abordăm strategic marketingul, brandingul, designul, ambalajul, identitatea noastă vizuală, viziunea, valorile, abordarea clientului?

Acest text a fost publicat prima dată pe linkedin: http://tinyurl.com/mwprf8z7