O explicație simplă de tot
Eduard Dinu:
România, ţara economiei de piaţă funcţionale care nu funcţionează. Pentru că nu e concurenţă.
O explicație foarte logică a D-lui Dinu despre ceea ce se întâmplă în economie. În ceea ce privește domeniile marketingului, brandingului și al designului, nimeni n-ar trebui să se mire de stadiul lor de dezvoltare încă incipient, m-aș risca să spun primitiv, la 25 de ani de la așa-zisa noastră schimbare de la economia planificată în capitalism. Atâta vreme cât nu (prea) există concurență între produse și servicii, nici specialiștii în branding și design nu (prea) au căutare. Nici măcar comparația cu țări apropiate ca Ungaria, Cehia sau Polonia nu este în favoarea României. Din câte am văzut eu în acele țări – proiectele care se derulează, modul de punere al problemelor – specialiștii în branding și designerii chiar au de lucru la modul serios. Un argument important pentru afirmația mea este faptul că firme și specialiști din spațiul german, austriac și elvețian din domeniu lucrează pe proiecte în acele țări. Înseamnă că merită. Iar acest merită se traduce doar în bani. Pragmatic vorbind, niciun specialist din acele țări din spațiul german nu ar merge să lucreze pentru companii și branduri din țări central și est europene dacă nu ar face sens din punct de vedere financiar.
În România, unde economia este încă nefuncțională și neconcurențială, iar în fapt marea majoritate a banilor vin de la Stat cu mici excepții, chiar nu are de ce, tot pragmatic vorbind, să se dezvolte un sector puternic al specialiștilor și firmelor în branding și design. Deoarece companiile de fapt nu au nevoie prin urmare nu au de ce să plătească asemenea servicii specializate care își au locul doar când, datorită concurenței, apare nevoia de diferențiere. Asemenea servicii în România sunt de cele mai multe ori privite ca paleative fără rost. Și chiar așa și sunt.
Un bun barometru al economiei – spun eu – este avântul acestui gen de servicii. Trebuie doar aruncat un ochi în Statele Unite, Anglia sau câteva țări din Europa și făcută comparația cu România. Vom constata că nici nu existăm, de fapt, deoarece nu avem nici pe departe o economie concurențială funcțională.
În realitate, companiile care au nevoie de branding și design în România sunt foarte puține. Iar din aceste „foarte puține” și mai puține chiar apelează la specialiștii existenți, puțini și ei.