Money for nothing…

…and checks for free. Nu, nu voi scrie despre Dire Straits chiar dacă îmi plac foarte mult, ci despre „așteptarea la gratuități” și percepția unora că pot vinde marketing la prețuri joase gen „Sub Pământ srl” sau viceversa, că pot cumpăra marketing la aceleași prețuri, oferind/obținând ceva de calitate.

Adevărul este că marketingul nefiind o știință trebuie să dobândești experiență și succese în timp, trecând prin multe tipuri de situații, produse, servicii și proiecte. Expertiza e totul, laptopul, cuvintele și slide-urile sunt doar unelte, nu scopul în sine.

Marketingul nu e o știință, asta știe orice student. Nefiind vorba de ecuații complicate, teoreme de rezolvat și în general de cunoștințe solide să zicem „tehnice” pe care oricare dintre științe le presupune, de aceea probabil foarte mulți se pricep să lege 3 cuvinte în jargonul specific și 7 slide-uri de prezentare și hopa, avem un proiect de succes. În mare parte cred că se abuzează de jargonul specific, de cuvinte ca „inovație”, „creativitate”, „diferențiere” sau „brand” datorită lipsei de substanță a demersurilor care într-un fel sau altul trebuie „acoperite”. Se pare că totuși e o sarcină ușoară să-ți vinzi serviciile dacă e suficient să arunci cu „inovație” și „creativitate” în toate părțile.

Până la urmă, ce este marketingul, dacă o știință nu este? Eu aș spune că e un joc pragmatic al ideilor transpuse în cuvinte și imagini urmărind o finalitate simplă și extrem de clară: câștigarea minții unor oameni.

În realitate sunt foarte puțini oameni care se pricep cu adevărat la marketing, având cunoștințe solide și experiență îndelungată. Paradoxal, marea majoritate dintre aceștia își fac treaba rămânând anonimi.