Clienții care îndrăznesc să renunțe la pitchingul obișnuit
August 19, 2015
De Jonne Kuyt (www.edenspiekermann.com)
Sunt un fundamentalist când vine vorba de pitching (sau prezentări de promovare). De multe ori, se ajunge la procesul greșit pentru scopul greșit. Aceste prezentări au fost inventate pentru a face marile companii să aibă relații pe termen lung cu agențiile din domeniul artistic. Cel mai mult contează oamenii selectați, atitudinea echipei și competențele creative.
Nu cred că trebuie să mai spun cuiva că prezentările de promovare sunt absolut peste tot în ziua de azi și sunt folosite și răsfolosite din motive cu totul greșite. De la non-proiecte foarte mici la procese de selecție plictisitoare și dezorganizate. Aproape mereu, ambele părți ajung să fie dezamăgite. Chiar dacă până la urmă se ajunge la un câștig.
Însă există speranță pentru viitorul prezentărilor promoționale.
Noi și încă trei alte agenții am fost invitate de către Aeroportul Schiphol din Amsterdam să contribuim la dezvoltarea noii lor identități digitale. După ce ne-au trimis o cerere de ofertă per ansamblu, au organizat un așa-numit „Designathon”.
Opt ore de gândit sub presiune, de design, discuții, revizii și prezentări. O zi în care am încercat să fim cât mai productivi, în care toate agențiile selectate au lucrat la aceleași proiecte în aceeași cameră. Dar – și acum urmează cea mai bună parte – toate acestea au fost făcute cu echipa Schiphol de față. Ei au luat parte la tot acest proces: au fost disponibili când le-am pus întrebări, și-au împărtășit ideile, ne-au arătat drumul despre direcția în care voiau să meargă, ne-au corectat greșelile și au observat cum lucrăm. Rezultatul fiecărui sprint a fost apoi prezentat tuturor; atât proprietarilor afacerii, cât și celorlalte agenții. O sesiune finală de feedback a încheiat ziua, alături de niște gustări și bere.
Deși ușor sceptici la început, eram dornici să ne înhămăm la o provocare. S-a simțit că procesul a fost în totalitate despre începerea unei noi relații, despre abilități și competențe. Nu s-au cerut investiții uriașe, nu a rămas nimeni cu întrebări fără răspuns, iar potențialele diferențele personale viitoare au fost date deoparte. A fost o zi despre căutarea unui partener. Atât pentru client, cât și pentru agenție.
Și, da, acesta ar putea fi un nou început pentru prezentările promoționale. Un concept foarte bine organizat care ajută agențiile să-și arate, într-un timp foarte scurt, atât puterea de gândire, viteza și creativitatea, cât și efortul de echipă. De asemenea, foarte important e și că prezentările le oferă agențiilor o impresie clară asupra ambițiilor și potențialului clientului.
E însă pitchingul o metodă perfectă? Probabil că nu încă. Însă îi provoc pe clienți să fie la fel de curajoși precum Aeroportul Schiphol din Amsterdam și să lucreze cu agențiile la prezentările promoționale. Astfel, se va ajunge la ideea de bază a pitchingului: relaționarea.