Ce am pierdut în ultimii 15 ani?

Pentru www.dailybusiness.ro

24 iunie 2009

Recent am „săpat” dintr-un oarecare motiv în arhiva companiei și am găsit un biblioraft marcat „Contracte și corespondență ’94-98”, adică primii 4 ani ai mei și ai companiei de activitate. Erau acolo clienți cum ar fi Ursus, Țiriac Holdings, Impress etc. Contractele aveau o singură pagină care conținea „între cine și cine” era încheiat contractul, un paragraf care descria „ce era de făcut”, prețul, data, semnăturile și ștampilele. Atât. Și era însoțit de o strângere de mână, urmată imediat de acțiune, proiecte derulate fără sincope, răspunsuri rapide ale clientului, opinii și discuții, devize, aprobarea finală a proiectului și plata. Rememorând acele zile acum mi se pare incredibil cum se derulau acele contracte prin comparație cu ziua de azi. Au fost zilele mele de aur prin comparație cu calvarul de acum.

Azi avem contracte de 10-20 pagini scrise de avocați, delay-uri incredibil de lungi și sincope cu săptămânile în comunicare, decizii ambigue sau inexistente, reveniri la propuneri inițiale după piedere de timp și bani pentru alte propuneri inutile, devize refuzate, ultranegociate, plăți întârziate cu lunile, prezentări și întâlniri anulate, mailuri la care nu se răspunde, telefoane care sună în gol șamd. Anii 94-98 au fost totuși ani de mare criză economică, cu fluctuații masive de curs valutar, cu legislație haotică, cu schimbări zilnice de peisaj economic, căderi, reveniri și prăbușiri. Însă atitudinea era alta, una foarte antreprenorială, decisă, cu scopuri și obiective clare și precise. Era o plăcere să lucrezi atunci chiar dacă între timp trebuia să faci educație de branding și design, fiind un domeniu foarte nou.

Astăzi am acumulat mulți dintre noi experiență și avem o școală a vieții și a afacerilor bine fundamentată. Am trecut prin multe și am văzut multe. Avem o societate mai închegată, legi mai clare, un climat economic mult mai sănătos decât cel din acele vremuri. Așa zisa criză de astăzi este o mică furtună într-un pahar cu apă comparativ cu crizele zilnice de atunci. Și totuși astăzi deciziile se iau mai greu sau nu se iau, țepele se înmulțesc în ciuda contractelor „beton” și a biletelor la ordin și a cec-urilor, banii se plătesc după lungi lamentari și negocieri și într-un cuantum dorit – incredibil – mai mic decât cel din’94-98. Atitudinea mediului de afaceri de astăzi a ajung una “maro”, ca să nu mă exprim altfel, rezultat al unei evoluții foarte rapide de la o atitudine deschisă, antreprenorială, uneori naivă, dar totuși orientată către „a face”, „rezolvă”, „merge mai departe”, „câștigă”. Prin comparație, azi avem miliarde de cifre și informații și statistici care ne inundă laptopurile, sute de sedințe lungi, mii de discuții de motivare și automotivare soldate cu nimic, bani aruncați pe fereastră pe proiecte care durează luni sau ani în loc să dureze 1-2 luni (perfect realizabil), neîncredere (toți vor să mă “facă”), șmecherie sau furt (nu plătesc nimic, dar totuși iau ce mi-au dat “ăia”).

Ca fenomen notabil, s-au înmulțit pitch-urile la care sunt invitați dea valma freelanceri, agenții de publicitate, branding sau PR, fără brief închegat, fără buget alocat și fără criterii de evaluare a proiectelor prezentate. Ideea este să vină cât mai mulți poate „ne pică vreo idee din ce ne dau ăia” și dup-aia negociem prețuri la sânge, să vedem care pică de fraier. La fel s-au înmulțit contractele nerespectate, banii neplătiți și furtul de idei.

Ce nu voi înțelege niciodată este cum a ajuns mediul economic să creadă în „proiecte” în loc de „rezultate”. Timpul, cea mai scumpă resursă, a ajuns să fie irosit cel mai mult. Norocul meu personal a fost că în acești 15 ani de pionierat și muncă asiduă în domeniu am avut parte de clienți la care am văzut dorința de construcție, atitudinea pozitivă și deschisă, receptivitate, comunicare deschisă, fair-play și antreprenoriat. Și cărora le mulțumesc pentru că fără ei renunțam demult să mai construiesc o companie de branding și mă apucam de vândut șuruburi sau cabluri de troliu pentru mașini offroad.