Branzas 30 ani – Începuturile (1)

Deși am fondat agenția în 1994, începuturile au fost făcute încă din 1988 când, datorită unui context favorabil, am descoperit meseria de designer. În acele timpuri, locurile repartizate la admiterea la facultate la secția design erau extrem de limitate. Eu am concurat pe trei locuri, fiind 13 candidați pe un loc. Așadar, concurența era acerbă și, prin urmare, trebuia să fiu extrem de bine pregătit pentru a accede pe unul dintre cele trei locuri. Pregătirea a constat într-o muncă extrem de asiduă pe parcursul ultimilor doi ani de liceu și s-a axat pe probele de admitere care au constat în desen artistic (perspectivă, obiect, compoziție și figură umană, tehnici de reprezentare), culoare (teorie, compoziție și tehnici de reprezentare), desen tehnic (epură și axonometrie) și noțiuni de proiectare (obiect industrial și amenajări interioare). Probele de examen au durat trei zile, câte șase ore în fiecare zi.

Ultimii doi ani de liceu au fost aproape un calvar, dar totuși un calvar plăcut, deoarece făceam ce-mi plăcea. Științele exacte n-au fost niciodată aproape de sufletul meu. Spun calvar, deoarece programul meu zilnic era: orele la liceu, rezolvarea temelor la un nivel minim cât să pot trece clasa și apoi între patru și șase ore zilnic de pregătire pentru probele de admitere. Toată treaba asta a ținut aproape doi ani și aproape fără excepție șapte zile pe săptămână. Bun, deci am reușit la admitere în 1989 iar apoi mi-am petrecut șase luni în armată până în primăvara anului 1990, iar mai apoi, din octombrie mi-am început primul an de facultate. Iar aici, surpriză, în primii doi ani toate temele au fost, de fapt, reluarea practic de la zero a tuturor noțiunilor de desen, culoare și proiectare pe care le-am parcurs pentru admitere. A fost dur, deoarece standardele au fost și mai ridicate față de admitere.

Și totuși, cum am descoperit această meserie? Din întâmplare, în 1988 am vizitat expoziția semestrială a studenților de la design din anii terminali și am rămas mut de uimire. Am avut ocazia să văd proiecte de design industrial, design grafic și de ambient interior, moment în care am avut o revelație despre calea care se deschide în fața mea. Mi-am spus: și eu pot și vreau să fac așa ceva! Fără doar și poate, am avut noroc să-mi descopăr vocația la 16 ani și fără să mă gândesc prea mult, am apucat-o pe această cale. M-am aruncat cu capul înainte într-o expediție și o explorare care durează de 36 de ani și va mai dura încă câțiva.

Dan Koblickska m-a întrebat dacă am realizat cele 10.000 de ore așa-zis necesare pentru a stăpâni meseria. Cred că da, având în vedere cei doi ani de pregătire și cei șase de facultate în care am exersat intens, la care se adaugă și cei patru ani în care, în paralel cu facultatea, am lucrat fie angajat la o agenție de publicitate, fie freelancer, fie prin propria agenție începând cu 1994.

Aici se cuvine să aduc mulțumiri unor oameni cărora le datorez mult, atât din perspectivă personală cât și profesională. Aceștia sunt: Daniel Dociu – pentru că a avut răbdare doi ani să mă învețe totul și de la care am învățat pentru prima dată aplicabilitatea practică a meseriei de designer, Florin Maxa – cel care m-a testat inițial și m-a încurajat de la bun început să urmez această cale și Mircea Baciu – cel care mi-a fost prieten și dascăl în a învăța secretele desenului corpului uman. Daniel Dociu este astăzi unul dintre cei mai mari creatori de jocuri video din lume, iar Florin și Mircea au fost niște profesori minunați, dar din păcate astăzi nu mai sunt printre noi.

Referitor la această perioadă, a celor doi ani de pregătire și a primilor doi ani de facultate, trebuie spus că, deși a fost extrem de solicitant și mi-a impus un program destul de sever, au constitui bazele a tot ceea ce am învățat și realizat ulterior. Va urma!