Branzas 30 ani – Începuturile (2)

Următoarea etapă premergătoare înființării agenției a fost… „marea neliniște”, cum îi spun eu, perioada 92-94. Au fost acei doi ani, în timpul facultății, în care le-am încercat pe toate: am fost angajat cu normă întreagă la o agenție de publicitate, am avut o bursă în Franța pentru a studia ambalajul pentru parfumuri, am muncit freelance orice mi s-a oferit (meniuri pentru baruri, panouri cu semnele de circulație pentru școli de șoferi, mici pliante, afișe, coperți de cărți) și multe, multe experimente individuale. Ce îmi face mare plăcere să îmi amintesc este faptul că mă documentam intens din toate sursele posibile și experimentam toate tehnicile de design grafic care îmi treceau prin cap. Nota bene, tehnicile erau manuale deoarece computerele abia începeau să apară. Cu acestea am început să am tangență în agenția la care lucram ca art director, unde am putut de asemenea să experimentez tehnici fotografice, scanare, prelucrarea imaginii, primele programe grafice vectoriale apărute, sau tipar de toate felurile.

Această perioadă a fost extraordinar de prolifică și folositoare deoarece am dobândit marea majoritate a cunoștințelor tehnice. Fără falsă modestie, pot spune cu mâna pe inimă că după acei ani și încă câțiva care au urmat, de experimentare intensă și imersiune în toate aspectele designului, cunosc aproape toate specificațiile, particularitățile, posibilitățile și constrângerile procedeelor tehnice de proiectare (design) și reproducere.

Bursa în Franța mi-a folosit enorm. Pe lângă faptul că am avut ocazia să învăț de la cei mai prestigioși profesioniști ai domeniului care lucrau cu toate marile case de modă și parfumieri, am luat contact cu brandingul, în înțelesul modern, cu abordarea strategică și rațională a unui proiect de ambalaj sau identitate vizuală de brand, cu focus grupurile și studiul preferințelor consumatorilor sau, cu „uneltele”, etapele și logica oricărui proiect de design. Pot spune că informația acumulată în acele câteva luni a fost definitorie pentru abordarea ulterioară a meseriei de designer, privită prin prisma creării brandurilor. La fel, tot atunci mi s-a înșurubat bine de tot în minte faptul că deși sunt un creator care operez cu mesaje vizuale, nu sunt un artist, un grafician, ci un profesionist al mesajului cu un scop bine definit. Designul și brandingul sunt meserii pragmatice în care profesioniștii lucrează mai mult cu mintea decât cu inspirația creativă, proprie artiștilor plastici. Totodată, perioada aceasta a fost a fost definitorie pentru decizia de a demisiona din postul foarte bun pe care deja îl aveam și înființarea propriei agenții în 1994.

În tot acest răstimp am avut parte de încrederea, sprijinul și îndrumarea unor profesori și oameni extraordinari, pe care țin neapărat să-i numesc și să le mulțumesc: Mihaela Rus, Mihaela și Toni Miron, Puiu Galoș, Rodica și Alexandru Alămoreanu, Savel și Paul Cheptea, Rodica Zdrenghea, Steluța Racolța, Dan Olteanu.